AzjaJaponia

Japan Rail Pass i pociągi w Japonii | o co właściwie chodzi?

Japan Rail Pass to przepustka do jazdy ultranowoczesnymi pociągami! Japan Rail Pass to swoboda i komfort!🤩 A najprostszymi słowami – to bilet uprawniający do nielimitowanych przejazdów pociągami (i nie tylko!) firmy JR Japan Railways (z małymi odstępstwami) w określonym czasie. Jeśli wybieracie się do Japonii z zamiarem przemieszczania się, zakup Rail Passa to must. Nie jest to tania impreza, ale wydatek zwraca się po kilku przejazdach. Powaga! A te pociągi! Jazda nimi to sama przyjemność!❤ Łapcie praktyczne info, które ułatwią Wam życie podczas planowania podróży do tego wspaniałego kraju!

Cena i okres ważności

Raill Pass dostępny jest następujących wariantach:

– 7 dni: ok. 974 PLN

– 14 dni: ok. 1546 PLN

– 21 dni: ok. 1976 PLN

Ceny powyżej obowiązują tylko na przedziały w drugiej klasie, tzw. ordinary. Rail Pass dostępny jest również na klasę premium, tzw. green class, ale ceny są ofkors wyższe.

Ważna rzecz 👉  Rail Passa najlepiej kupić przed wyjazdem. Istnieje również możliwość zakupu po przylocie do Japonii – na większych stacjach lub na lotniskach: Kansai, Haneda oraz Narita. Wtedy ceny są jednak wyższe o ok. 100 zł w porównaniu do tych powyżej. Wiecej o zakupie na miejscu przeczytacie tu.

P.S. Co ciekawe Rail Pass dostępny jest tylko i wyłącznie dla gajdzinów (obcokrajowców).

Gdzie wcześniej kupić?

Tu jest kilka opcji, a mianowicie:

Online:

Japan Rail Pass by Japan Experience

Explore Japan

Online lub w stacjonarnym biurze w Warszawie:

H.I.S. Poland

Ceny we wszystkich z tych miejsc są zbliżone. Najkorzystniejszy może się wydawać zakup na Japan Rail Pass by Japan Experience, na który się zdecydowałam. Po wypełnieniu dość łatwego formularza oraz opłaceniu przy użyciu karty kredytowej okazało się, że cena została obliczona po niekorzystnym kursie. Mimo podanej na stronie ceny – 347 EUR (bilety 14-dniowy) + 10 EUR przesyłka = 1498 PLN, z karty pobrano mi 1566 PLN. Gdybym wiedziała, że tak to będzie wyglądało to pewnie rozważyłabym zamówienie biletu oraz odbiór osobisty w warszawskim biurze H.I.S. Poland, gdzie Rail Pass obecnie kosztuje 1546 PLN. Różnica jest znikoma, ale po co przepłacać.

Co obejmuje Rail Pass?

1. Przede wszystkim pociągi JR,

2. Kolejkę Monorail z/na lotnisko Haneda,

3. Prom na wyspę Mijajima obsługiwany przez firmę JR,

4. Niektóre lokalne autobusy obsługiwane przez firmę JR,

5. Niektóre lokalne pociagi inne niż JR. Więcej na ten temat przeczytacie tu,

6. Tzw. Yamanote – loop line w Tokio (kolejka, która zatrzymuje się na wszystkich najważniejszych stacjach w stolicy).

Czego nie obejmuje Rail Pass?

1. Shinkansenów Nozomi i Mizuho. Nie stanowi to jednak większego problemu, bo różnice w czasie przejazdów są niewielkie, np.

– Shinkansen Nozomi (którego nie pokrywa Rail Pass) na trasie Tokio – Osaka (Shin-Osaka*) jedzie ok. 150 minut

– Shinkansen Hikari (który pokrywa Rail Pass) na trasie Tokio – Osaka (Shin-Osaka) jedzie ok. 173 minuty

2. Lokanych pociągów innych niż JR. Podczas naszej podróży tylko raz dopłacaliśmy do biletu. Miało to miejsce w przypadku przejazdu z Otsuki do Shimoyoshida liniami Fujiku Railway (960 JPY, czyli  ok. 30 PLN).

*W Osace są dwa dworce kolejowe 👉 Osaka (pociagi lokalne, metro) oraz Shin – Osaka (shinkanseny).

Voucher, a faktyczny Rail Pass

Dokument, który zamówicie w którymkolwiek z miejsc wspomnianych powyżej to tylko voucher, który należy wymienić na faktyczny Rail Pass już w Japonii. Oczywiście wymiany można dokonać na już na lotniskach (Kansai, Haneda czy Narita) i nie tylko.  Tu znajdziecie listę wszystkich miejsc.

Okres ważności i aktywacja

Rail Pass będzie ważny przez 3 miesiące od daty zakupu. Podczas wymiany vouchera na faktyczny bilet już w Japonii, w formularzu należy wskazać dzień aktywacji, tzn. pierwszy dzień w którym chcielibyście użyć Rail Passa. Na naszym przykładnie wyglądało to tak:

1. Zakup Rail Passa (a w zasadzie to voucherów) – 22.02.2018

2. Wymiana voucherów na bilety w JR EAST Travel Service Center na lotnisku Haneda zaraz po przylocie – 20.03.2018

3. Data aktywacji wpisana na formularzu – 22.03.2018

4. Koniec okresu ważności Rail Passa – 04.04.2018

P.S. nie wiem jak w przypadku innych miejsc, ale w JR EAST Travel Service Center na lotnisku Haneda można nawet robić rezerwacje na miejsca w shinkansenach (tylko na obecny dzień).

Rezerwować czy nie rezerwować?

Zazwyczaj kilka wagonów (np. trzy pierwsze) przeznaczone są dla podróżnych, którzy nie posiadają rezerwacji miejsc. Pozostałe objęte są całkowitą rezerwacją. I to jest bardzo fajna opcja. Rezerwacje w sensie! W związku z tym, że Japończycy bardzo dużo się przemieszczają (a turystów też jest opór) nierezerwowalne wagony bywają na prawdę wypchane po szwy. Zwłaszcza podczas Hanami czy Złotego Tygodnia. I tu rączki całuje temu kto wymyślił darmowe rezerwacje w ramach Rail Passa.

Rezerwacji można dokonywać w kasach na stacjach kolejowych nawet z miesięcznym wyprzedzeniem. My zazwyczaj rezerwowaliśmy miejsca dzień przed lub w dniu podróży. Zwykle mieliśmy oddzielne miejsca (w końcu było Hanami), ale whatever! Podróże japońskimi kolejami to sama przyjemność!❤

P.S. rezerwacji można dokonywać również online, ale strona internetowa dostępna jest jedynie w języku japońskim.🤔

Jak się dostać na peron?

Na każdej stacji kolejowej w Japonii znajdują się bramki (np. jak w metrze), które otwierane są przy pomocy biletów kupionych w kasie. W przypadku posiadania Rail Passa należy się udać do okienka z boku bramek, gdzie za okazaniem naszego magic ticketu  pracownicy obsługi stacji wpuszczają do strefy biletowej (perony). W pociągu bilety nie są już sprawdzane. Należy je ponownie okazać podczas wychodzenia ze stacji (również okienko z boku bramek biletowych).

Jak odnaleźć się na peronie?

Na rezerwacji, oprócz miejsca, zawsze napisany jest numer wagonu. Na peronach natomiast oznaczone są miejsca w których zatrzyma się dany wagon. Dzięki temu zawsze czekaliśmy we właściwym miejscu. Na peronach narysowane są też linie, wzdłuż których należy ustawić się w kolejce. Mało tego! Przez to, że shinkanseny odjeżdżają naprawdę bardzo często narysowane są dwie linie – kolejka do najbliższego odjazdu oraz następnego. How clever is that?!😎

P.S. jeśli będziecie głodni to na peronach oprócz sklepów combini i automatów z napojami (a nawet onigiri) znajdziecie nawet ramenownie!😍

Polubcie się z HyperDia

To strona i apka (koniecznie ją ściągnijcie przed wyjazdem), na której możecie sprawdzać rozkłady pociągów. Jeśli będziecie chcieli wyszukać pociągi, które pokrywa Rail Pass rozwińcie zakładkę ‚more details’ i odznaczcie pola ‘Shinkansen (bullet) (only Nozomi, Hayabusa, Mizuho)’ oraz ‚Private Railway’. Jeśli tego nie zrobicie to w wynikach wyszukiwania nie bierzcie pod uwagę shinkansenów Nozomi i Mizuho oraz lokalnych pociągów bez oznaczenia JR.

Źródło: http://www.hyperdia.com/en/
Źródło: http://www.hyperdia.com/en/

Trasy shinkansenów

Na każdej trasie dostępnych jest czasem kilka shinkansenów. Na przykład na trasie Tokio – Osaka (linia Tokaido) jeżdżą aż trzy shinkanseny: Nozomi, Hikari i Kodama. Pamiętajcie, że w ramach Rail Passa śmiało można korzystać z dwóch ostatnich. Grafika poniżej doskonale przedstawia o co właściwie chodzi:

Źródło: https://www.japan-guide.com/e/e2018.html

Tu jest jakby luksusowo!

To, że japońskimi kolejami podróżuje się wygodnie już wiecie. Poniżej kilka przykładów dlaczego. P.S. tu muszę przyznać, że nasze pendolino jest prawie tak samo wygodne 👉 PKP robisz to dobrze! Ale do rzeczy:

– Regulowane siedzenia i duuużo miejsca na nogi (zwłaszcza w pociągach z układem siedzień typu  2:2 – standardem jest układ 2:3),

– Uchwyty na kubki i rozkładany stolik jak w samolocie,

– Miejsce na zostawienie większego bagażu na początku i końcu wagonu,

– Toalety (zazwyczaj 2-3 plus pisuar dla mężczyzn),

– Cisza, spokój i ekstremalna wygoda,

– BONUS 👉 obsługa pociągu za każdym razem kiedy wychodzi/wchodzi do wagonu kłania się pasażerom.

Czyż to nie piękne?

Powodzenia!😇

Komentarze